Viltspår!

Hallå alla hundvänner!
Knappt tolv veckor gammal har Holly gått sitt 1:a viltspår.
Jag lade det i skogskanten, och snirklade mig fram i naturen. Holly startade lite tveksamt och nosade försiktigt på blodet. Gick en liten bit ifrån men nyfikenheten tog överhand så hon kom tillbaka. Så började hon att följa spåret, noga! Där jag vikit av lite mera åt höger så tappade hon doftspåret och ringade åt vänster och gick på igen. Där efter hade jag följt en naturlig stig i marken och så gjorde även Holly! Hon gick mitt i spåret och nosade noggrant. Ungefär tre till fyra meter ifrån slutet där klöven låg bredvid en liten gran, började hon att vinda. Hon nosade så högt upp i luften som hon räckte med sin lilla hals. Sedan gick hon rakt på och tog klöven i munnen. Jag fick bära henne ut på åkern för jag var tvungen att gå tillbaka samma väg vi kommit. Eftersom jag gått rakt på ett dött vildsvin när jag lade spåret. Detta ville jag inte att Holly skulle få vittring på. När jag sedan satte ned henne igen ville hon bära klöven hela vägen hem över åkern. Spåret var ungefär 50-60 meter långt. Visst var hon duktig den lilla snoppan! Mattes hjärtegryn.

Det var allt för denna gången!
Ha det gott där ute i hundvärlden.

Calling all dog lovers!
Just under twelve weeks old Holly has made ​​her first blood-tracking.
I put it in the forest edge, and took me out in the wild. Holly started a bit hesitantly and cautiously sniffed the blood. Walked a short distance away, but curiosity got the upper hand, and she came back. So she began to follow the trail! Where I whent a little more to the right,  she dropped the trail and circled left and went on again. There, after I had followed a natural path in the ground and so did Holly! She went in the middle of the track and sniffed carefully. About three to four meters from the end where the hoof was next to a small fir tree, she began to reel. She sniffed as high in the air as she stretched her little neck. Then she went straight on and took the hoof in the mouth. I had to carry her out into the field because I had to go back the way we came. Since I went straight to a dead wild boar when I laid the track. This I did not think Holly would get wind of. When I sat her down again, she wanted to carry on the hoof all the way back across the field. The track was approximately 50-60 meters long. Sure, she was clever the little one! Mattes heart-grits.

That's all for now!
Take care out there in the dog world.

   

Kommentarer
Postat av: Lina

Åh vad hon är duktig den lilla, det där har hon nog i sig kan jag tro.



Vad kul att det gick så bra!

Ha det så bra!



Kram Lina och hundarna

2011-07-31 @ 13:56:29
URL: http://algotochsigge.blogspot.com
Postat av: M-L

Så fin hon är lilla Holly!! Och duktig är hon!!

Härliga bilder på henne och när ni hämtade henne!!

Kram!

2011-08-03 @ 12:12:59
URL: http://www.kennelnewborns.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0