Spår nummer två!

Hejsan alla hundvänner!

Nu rullar det på må jag säga!
Vi skulle ju lägga två spår hemma innan nästa kurstillfälle så jag tänkte att det var lika bra att ta ett idag.
Detta skulle då bli Liah´s viltspår nummer två i ordningen!
Sagt och gjort, jag gick i väg klockan 11.15. spåret var lagt 11.25 denna gången med snitslar. Tänkte också motivera Liah extra mycket med massor av blod.
Spåret lades i blandskog med mycket mossa och vinden i ryggen. Det blev inget långt spår (ca 75 m) eftersom blodet tog slut för tidigt men det gjorde inte så mycket. Huvudsaken är att Liah inte hinner tycka att det blir tråkigt.
Hem och fixa lite innan spåret ska tas.
Klockan 13.05 sätter jag på Liah selen, sätter ner henne och går fram till spårupptaget. Blir lite mystisk och pratar lite med henne. Hämtar henne sedan och visar på. Liah nosar, tittar på mig och går en runda runt ett träd, jag väntar. Hon går tillbaka, nosar igen och går iväg mitt i spåret med nosen i backen, jag blir jätteglad och peppar henne. Vi spårar på i sakta mak ca 25-30 meter då vinden vänder och kommer från vänster, Liah tappar spåret lite och går upp i vind. Hon undrar vart doften tog vägen, vänder runt åt höger, över spåret  och gör en lov tillbaka, hittar spåret igen och fortsätter framåt. Efter ca 15-20 meter går hon ut till höger, är det vinden som spelar henne ett spratt igen mån tro? Japp, för hon går snabbt tillbaka mitt i spåret och avslutar med att spåra rakt mot klöven och tar den lite tveksamt. Jag peppar henne och leker lite. Då blir det kul, hon bär den med sig över åkern ända hem!


Duktig flicka, eller hur?



Sedan är det dags för prommis med de andra hundarna, Liah får också följa med naturligtvis!
Tilda får gå lös hela vägen. Hon sköter sig galant, håller koll vart jag är och lyssnar hela tiden på mig!
Inga rymligar idag, alla skötte sig superfint!
Jag tog även lite fina bilder i skogen på mina älsklingar.

   
  

Allt för denna gång!

Kommentarer
Postat av: Inger Nordengrahn

Jättebra jobbat av er båda två.Hon tappar spåret men hittar det själv utan att du behöver påvisa det.

Hon blir naturligtvis är bra spårhund. Hon är ju en dandie!

2011-04-11 @ 21:21:22
Postat av: Maria

Duktiga ni är! Å vilka härliga foton!!

2011-04-12 @ 21:03:43
URL: http://www.simplesite.com/mightypaco
Postat av: M-L

Vad roligt att hon är så duktig fast det blåste!! Duktiga är ni båda!!

Fina bilder på alla hundarna!!

Kram!

2011-04-12 @ 23:47:26
URL: http://kennelnewborns.blogg.se/?tmp=131845
Postat av: annicka

Vad duktig hon är ! Du med såklart , innan hösten kommer har ni säkert fixat anlagsprovet . Smart att du inte gör samma misstag som jag gjorde med ett för långt spår i början så dom tappar intresset , bättre att dom klarar hela spåret . Jättefina vårbilder Janette , våren har helt klart kommit längre hos er än den gjort här , ha det gott alla på Sjöbolyckan !

2011-04-14 @ 00:16:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0