Och här kommer trean!

Hejsan igen!
Nu duggar inläggen tätt må jag säga!

Vi skulle ju lägga två spår hemma innan nästa kurstillfälle så  nu är det Dax för spår igen.
Ut i skogen strax innan tolv, spåret lagt tio minuter över.
Idag har jag tänkt på allt, trodde jag ja! Man tycker att marken bredvid vägen ser alldeles ypperligt fin ut för spår på håll, men så visar det sig vara både snårigt och håligt när man lägger. Då är det dock för sent, bara att ta bästa möjliga väg framåt. Detta spår blir enligt min beräkning ca 130- 150 meter långt.

Spårupptag ca 10 min över två.
Idag har jag min kompis Maria med mig som hjälpreda att plocka snitslar och kolla lite hur det går.
Liah börjar lite tveksamt att spåra på grund av något svår och lite snårig terräng. Det blåser lite från höger, vinden har naturligtvis vänt sedan jag lade spåret.
Liah ligger lite till vänster om spåret på grund av vinden och att det är något mindre snårigt där. Jag ser att hon håller koll och nosar in i snårigheterna med jämna mellanrum, precis som om hon kollar att det är där spåret går. Hon är nog lite bekväm av sig den lilla loppan.
Sedan går spåret ner i en av håligheterna jag tidigare nämt, Liah blir tveksam och är på väg upp på min sida igen. Tänker då att jag ska hjälpa henne lite så jag hoppar ner i gropen och då fortsätter hon upp på rätt sida och följer spåret vidare. Sedan blir det enklare och mera öppen terräng, vinden fortfarande lite snett från sidan och Liah spårar nu mitt i spåret i maklig takt. Här är det ju av naturliga skäl lättare för henne som har så korta ben.
Sista delen blir återigen mera snårig vilket försvårar lite för henne igen, men hon löser även detta och hittar den goa klöven som hon tveksamt  tar när jag lossat den från trädet. Måste nog få upp motivationen på klöven lite mera. Sedan bär hon den ut till bilen.
Än en gång min duktiga lilla Liahfia! Mattes älskling!

Maria tyckte att hon var duktig.

Allt för nu och Hej då!

Kommentarer
Postat av: Inger Nordengrahn

Jättekul att läsa. Eftersom jag aldrig sett ett viltspår undrar jag lite över klöven. Är den färsk eller gammal? Sitter den på benet? Om den är gammal, lägger ni något godis i klöven? Kan Liah äta/tugga på klöven? Vad gäller spårningen så tyckte jag den gick bra. Hon är kortbent och har päls som kan fastna i snårig terräng. När ni ska åka iväg för att spåra och Liah ser att du tar med dig spåselen, blir hon glad då?

Kram Inger

2011-04-15 @ 19:28:43
URL: http://nordengrahn.com
Postat av: Janette

Kul att du gillar att läsa mina inlägg Inger! Klöven är färsk och består av en bit av benet, svårt att förklara. Klöv och ben upp till knäet ungefär. Ja Liah får bita och tugga på den men inte äta upp den. Man sparar den och använder flera gånger. Förvaring i frysen. Inget godis i klöven men man kan förstärka med leverpastej eller köttbulle vid klöven som hon får äta upp. Hon ser inte lina och sele förän vi är framme vid spårupptaget, men kopplar säkert så småningom ihop ryggsäcken med att nått kul ska hända.

2011-04-15 @ 19:41:23
URL: http://sjobolyckans.blogg.se/
Postat av: Maria

Du glömde en sak...

JÄTTE framför duktig!!

2011-04-15 @ 20:24:30
URL: http://www.simplesite.com/mightypaco
Postat av: Inger Nordengrahn

Det var verkligen en hel del jag inte visste. Om hon inte är väldigt intresserad av klöven kan det bero på att hon är en "kräsen" dandie.Om hon inte får leverpastej och köttbullar till vardags så tryck på det på klöven. Kokt lever brukar inga hundar nobba.

Fortsättning följer.

2011-04-15 @ 22:52:05
URL: http://nordengrahn.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0