Nyheter

Hejsan alla hundvänner!
Nu har lugnet lagt sig på Sjöbolyckans kennel, visserligen bara tillfälligt men ändå!
Tilda och valparna snusar i valplådan, hon är ovillig att lämna den förutom när det är mat förståss!
Båda valparna äter och växer så det knakar.




Helgen tillbringade jag och Nicko i Jönköping på handlerkurs med Gerhard O`Shea. Nicko var riktigt duktig, vi fick till och med beröm av kursledaren. Vi fick lära oss att ställa upp och hantera hunden med så små medel som möjligt. Kasta köttbulle i luften för att påkalla hundens uppmärksamhet. Ge tecken för "stå", sedan för "duktig hund", (= belöning kommer) och att belöna hunden rätt. Vi fick också lära oss friställande vilket betyder att ställa upp hunden utan att ta i den. Inget av detta var lätt att lära sig och att utföra. Men träning ger ju färdighet sägs det. Det som mest fascinerade mig var hur lungt det var bland alla hundarna i stort sett hela tiden. Det inträffade inte någon stor incident alls, bara lite morrande, och så var det en hund som blev getingstucken. Även detta gick bra, det samlades in betapred av kursdeltagarna som hunden fick.

Ett nytt kurstillfälle är inplanerat sista helgen i Augusti, då får vi se vad vi ska lära oss för nått mera.

Kolla in bilderna som en annan kursdeltagare tog under helgen.

                     
Gerhard i föreläsningstagen       Här visas tekniken han använder för att ställa upp en hund.



         
Och här kommer Nicko o, jag.                                 Här lyssnar vi, både Nicko o, jag.

Ha det gott alla hundvänner!

Kommentarer
Postat av: Angelika

Låter som en bra kurs. Valpisarna är ju hur söta som helst helt i min smak med massor av vitt.



Kram Angelika

Postat av: M-L!

Hej! Vad dom växer dom små!! Det hade varit roligt att gå den kursen men det är så mycket annat för mig nu. Vilket härligt väder ni hade!! Kram!

2009-08-05 @ 15:32:58
URL: http://newborns.zoomin.se
Postat av: Annicka

Hej ! Det var nog den sötaste valpmagen jag någonsin sett , mamma har gott om mjölk ser det ut som . Den kursen skulle jag verkligen behöva gå och lära mig hur man visar hunden på ett snyggt sätt. Ska hålla ögonen öppna om det blir någon sån kurs här i närheten . Vi ses ju om några dagar nu och jag hoppas vi får fint väder på söndag , och ska bli jättekul att ses igen. Kram Annicka

2009-08-05 @ 21:09:29
Postat av: M-L!

Hej! Vi behåller lilla Frida!! Ska du behålla någon i din kull? Kram!

2009-08-06 @ 13:57:11
URL: http://newborns.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0