Fästingplågan!

  Hejsan alla hundvänner!  

 Fasting.nu                   http://vovve.net/Artiklar/Fastingar.asp
Fästingplågan är nu  här igen.
Är ni lika irriterade som jag, på dom jäkliga små krypen. Man kan ju inte ens släppa ut hundarna i trädgården utan att någon av dom kommer in med en fästing på sig. Är det något djur som jag verkligen inte gillar så är det dessa små sattyg. Han där uppe hade verkligen ett dåligt ögonblick när han skapade dessa helt onödiga djur.
Är det någon som har bra tips på medel mot fästingar, så tar jag tacksamt emot recept på alla slags ihopakok. Det är alltid värt att prova för att slippa dom. 
                   

             Example of ticks

Hej då för denna gången, ha det gott och hoppas att ni slipper alla dessa små otäcka  rackare!

Kommentarer
Postat av: Annicka Karlsson

Urrrk vilka otrevliga bilder ! Håller med, dom är verkligen fördjäv.... här hos oss är det en plåga både för hundarna och oss . Förra sommaren var nog rekordmycket fästing här , och är rädd för sjukdomar som dom sprider . Grannen ska avliva sin leonb pga sviter av fästingbett , själv har jag haft borrelia . Vi har testat olika men det som funkade bäst var scalibor , är ju lite läskigt att använda gift på hundarna men man har ju inget val. Kram Annicka och Nickobröderna .

2009-04-20 @ 19:14:04
Postat av: Madde

Jag använder faktiskt frontline (tror de heter så). Köps på apoteket. Har lagt dit det på Frase på vårkanten (April Maj) och han har bara haft EN fästing som bitit. :) Så de fungerar perfekt. :D

2009-04-21 @ 07:55:18
Postat av: Janette

Tack för tipsen både Annicka och Madde!

Men när man har så många hundar som vi har blir det lite dyrt att köpa på apoteket.

Skulle vilja ha tips på eget ihopakok som inte kostar så mycket.

Ha det bra

Kram!

2009-04-21 @ 18:14:45
Postat av: Annicka Karlsson

Hej vet inte om detta funkar , men kanske värt o testa ? 1 lit vatten kokas,blanda i 1 hel burk torkad rosmarin, 1 msk vitvinvinäger, 2-3 pressade vitlklyftor (inte nödvändigt) Låt stå i 4 tim, sila i melittafilter och häll på sprayflaska . Spraya hunden 2 ggr per dag bogar front och andra ställen dom kryper upp på . Kram Annicka

2009-04-22 @ 17:08:04
Postat av: Angelika

Håller med usch vilken plåga. Jag andvänder inte frontlaine då jag har för många hundar de slickar på varandra och haft någon som fått reaktion på de olika medlena. Däremot avkok med rosmarin har jag också hört och testat någon gång även till hästarna.

Övrigt tips är ju att ålla dem väl trimmade det måste ju passa dig som är en sådan aktiv/duktig trimmare. Fniss! Angelika

2009-04-23 @ 06:17:41
URL: http://fridsborgsjackrussells.doggyblogg.se
Postat av: Janette

Hejsan alla hundvänner, kul att ni tittar in då och då! Och tack för tipset Annicka, värt att prova.

Ha det gott!

Kram

2009-04-23 @ 17:19:56
Postat av: M-L!

Hej! Ja fy för fästingar!!! Jag har inte sett till en enda i år!! Jag ger hundarna torkat vitlökspulver varje kväll på maten ett halvt kryddmått var! Kram!

2009-04-24 @ 16:54:14
URL: http://newborns.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0